Hører man ordet ”heksekunst” vil mange nok huske tilbage på barndommen; Hans og Grete, Prop og Berta og så videre. Eller hvis man har en vis interesse for historie, vil man genkalde sig litteraturen om hekseafbrændinger i middelalderen. Ordet ”heks” har i vor tid fået en dobbeltbetydning som tillægsord. En mor kan f. eks. skræmme sit lille barn med et såkaldt ”heksegrin”, eller man bruger udtrykket heks om personer (særligt kvinder), der opfører sig ondskabsfuldt. På grund af ordets mange tolkninger kan det være svært at forstå, eller endda at tage alvorligt når nogen siger, at de udøver heksekunst.
Slår man heksekunst op i den danske ordbog, får man da også følgende definitioner: Det at (kunne) hekse; handling der består i at hekse. Og: Det at bruge spidsfindige, lidt uærlige metoder for at opnå noget; handling der består i at bruge en sådan metode. Dette understreger ganske godt den flertydighed, hvormed begrebet heksekunst bruges. Man kan derfor blive overrasket over, hvor mange i danmark, der rent faktisk praktiserer hekseri på den ene eller anden måde. Og her kan vi godt afkræfte fordommen om sære gamle damer i en afsides hytte i skoven. Her er i høj grad tale om både advokater, sygeplejersker og mange andre slags mennesker med respektable baggrunde.
Nogle hekse er enegængere, som på egen hånd fejrer ritualer der markerer årets gang og månens faser. Andre holder heksesabbatter og fremsiger besværgelser i grupper, som oftest består af 13 hekse. I den vestlige verden er offentlighedens opfattelse af heksekunst kunst i dag radikalt anderledes end under hekseafbrændingerne i middelalderen. Indimellem forekommer der dog stadig spredte voldshandlinger mod hekse. I begyndelsen af oktober 1998 lynchede nogle bander bevæbnet med macheter for eksempel mere end 150 personer i Indonesien som man mistænkte for at være hekse. I Sydafrika blev der i perioden 1990 til 1998 rapporteret om mere end 2000 tilfælde af voldsforbrydelser mod hekse, deriblandt 577 drab.
Man kan spørge sig selv, hvad det er der driver disse mennesker til udøvelsen af heksekunst. Mange hævder at en af grundene er ærbødighed for naturen og livet, en ønske om at leve efter den samhørighed med naturen som de mærker. Nogle lægger da også stor vægt på at deres ritualer ikke omfatter dyreofringer. Andre siger at de beskæftiger sig med heksekunst for at finde nogle som de kan dele fælles spirituelle interesser med, nogle som de kan stole på og tale åbent med. De fleste benægter enhver forbindelse med Satan og hævder at de ikke forbinder deres religion med djævlen og ondskab. Tværtimod vil langt de fleste hekse arbejde med naturens kræfter, med liv og helbredelse.
For mange af dem der bliver søger hekse-tilværelsen, er den primære grund at de føler en åndelig tomhed, og at de føler sig desillusionerede over de almindeligt kendte religioner. Mange udøvere af hekse og troldmandskunst er således utilfredse med og skeptiske overfor den lære, de har modtaget i den religion, de er født i, og derfor forsøger de med denne anderledes dyrkelse af naturen at få svar på de spørgsmål, som de ikke mener, at have fået fra den trosretning de kom fra. De er ofte netop ønsket om forståelse af naturens kræfter og universets sammensætning der inspirerer folk til at søge hekse-livet.
Betragter man endnu engang heksekunst med et sprogligt orienteret blik kan man argumentere for, at man måske burde anvende et andet begreb for denne ærbødighed for naturen. Men hvordan skal begrebet i så fald omdefineres? Og hvem ved egentlig helt præcist, hvad en heks er? En ting er sikkert, der er sket meget i heksens udvikling siden middelalderen, og folk er heldigvis sjældent så bange for hekse i dag, som de var engang. Folk er mere frie til at leve det liv de ønsker, og kalde sig det de vil. Uanset om det så er heks, troldmand, spirituel eller noget helt andet. Ønsket om at arbejde med universets og naturens kræfter er det der driver dem, selve navnet for det de gør er nok ikke så vigtigt.
Tryk 1 for at blive stillet igennem til første ledige person. Tryk 2 for at lytte til præsentationer. Tryk 3 for at vælge hvem du vil tale med. 19 kr./minut - minimumspris 15 minutter
Du behøver ikke at registrere dig. Du skal bare ringe! Betaling sker bagud via faktura. Bliver du ikke stillet igennem? Klik her
Præsentation kommer snart
Amanda er uddannet medium med over 15 års erfaring. Hun får alle til at føle sig...
Mia har siden hun var barn haft evnen til at kommunikere med åndeverdenen. Hun er et...
Angelina er en spåkone som har specialiseret sig i at at spå om kærlighed. Hun har et...
Bliv klogere på det alternative, ved at læse med i vores spændende artikler om den spirituelle verden. Vi udgiver løbende nye og unikke tekster her på siden, der både informerer og inspirerer vores læsere